تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/07/26 - 11:03
کد خبر: 519938

اعتراض به شهریه پزشکی دانشگاه آزاد؛

صدای رسای دانشجویان/ نه به افزایش نامعقول شهریه پزشکی

صدای رسای دانشجویان/ نه به افزایش نامعقول شهریه پزشکی

برخی دانشجویان واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به افزایش شهریه رشته های این واحد اعتراض کردند.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از رشته های پر متقاضی در کنکور تجربی نیز رشته پزشکی است. با توجه به سخت تر شدن روند پذیرش در رشته پزشکی و نیز پایین بودن تعداد ظرفیت پذیرنده در هر سال علاوه بر دانشگاه های دولتی نیز دانشگاه آزاد در برخی از رشته های علوم پزشکی از جمله رشته پزشکی دانشجو می پذیرد. از آنجا که دانشگاه آزاد یک دانشگاه شهریه پرداز بوده داوطلبان پذیرفته شده در رشته پزشکی آزاد ملزم به پرداخت شهریه می باشند.

جدول شهریه پزشکی دانشگاه آزاد بعد از تصویب از سوی هیئت امنای این دانشگاه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. متقاضیانی که قصد انتخاب رشته محل های پزشکی دانشگاه آزاد را دارند می توانند قبل از اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته بنا بر تعداد واحد های درسی اخذ شده در هر ترم و نیز شهریه ثابت و متغیر تعیین شده تصمیم گیری خود را برای ادامه تحصیل انجام دهند. بدین منظور جهت راهنمایی بیشتر در ادامه مقاله شهریه پزشکی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ توضیح داده شده و جدول تعیین محدوده هزینه شهریه پزشکی دانشگاه آزاد در متن گزارش قرار گرفته است.

تعیین محدوده شهریه پزشکی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴

داوطلبان قبل از اقدام به انتخاب رشته پزشکی دانشگاه آزاد می بایست شهریه این دانشگاه را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که توان مالی پرداخت شهریه را داشته باشند در انتخاب رشته خود این دانشگاه را انتخاب نمایند.

شهریه پزشکی دانشگاه آزاد 1403 - 1404 شامل شهریه ثابت و شهریه متغیر است که شهریه ثابت بر اساس نیمسال ورودی هر دانشجو تعیین می شود و تا پایان اتمام دوره تحصیل وی در سنوات مجاز بدون افزایش خواهد بود، اما شهریه متغیر با توجه به تعداد واحدهای اخذ شده توسط دانشجو تعیین می شود و در طول دوره تحصیل دانشجو افزایش می یابد.

 

شهریه پزشکی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴

رشته تحصیلی

تعداد واحد

شهریه ثابت (ریال)

شهریه متغیر (ریال)

شهریه ثابت و متغیر (ریال)

پزشکی

۱۸ واحد

333,231,360

74,382,000

407,613,360

پزشکی - خودگردان

۱۸ واحد

---

---

511,748,160

 

تعیین محدوده شهریه پزشکی دانشگاه آزاد 1403 - 1404

در نهایت پس از پذیرفته شدن دانشجو در کنکور پزشکی، شهریه یک ترم دانشجو بر اساس تعداد واحدهایی که اخذ کرده به همراه شهریه ثابت محاسبه می شود. در ادامه با استفاده از فرمول زیر برای یک دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ به ازای 18 واحد درسی نظری، شهریه یک ترم تحصیلی حساب می شود.

شهریه یک ترم تحصیلی = شهریه ثابت + (شهریه متغیر نظری * 18)

محدوده شهریه، یک ترم پزشکی دانشگاه آزاد 1403 - 1404: 1,672,107,360

شهریه دانشگاه آزاد پزشکی بدون کنکور

قبولی در رشته پزشکی یکی از اهداف مهم داوطلبان کنکور تجربی است که سالانه متقاضیان کنکوری در تلاش برای رسیدن به این هدف بزرگ می باشند. از آنجا که تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی محدود بوده، برخی از داوطلبان به دنبال راهی برای تحصیل در این رشته بدون شرکت در کنکور تجربی می باشند. از این رو سوالی که اکثر داوطلبان در ذهن خود دارند این است که آیا امکان تحصیل و ثبت نام پزشکی بدون کنکور در دانشگاه آزاد وجود دارد؟ در صورت تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور آزاد شهریه تعیین شده به چه میزان است؟

در ادامه باید در خصوص پاسخ دهی به سوالات مطرح شده ذکر نمود که تنها راه تحصیل در رشته پزشکی شرکت و قبولی در کنکور تجربی است و متقاضیان شرایط قبولی در رشته پزشکی به صورت بدون کنکور را نخواهند داشت. به عبارتی می توانند برای افزایش شانس قبولی خود در رشته پزشکی کد رشته محل های مرتبط با پزشکی دانشگاه آزاد را در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب نمایند.

تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه آزاد با پرداخت شهریه همراه بوده و به دلیل دریافت شهریه کمتر از دانشجویان به نسبت سایر دانشگاه های شهریه پرداز به عنوان گزینه ای جهت تحصیل در رشته پزشکی قرار می گیرد. لذا، در صورت قبولی در این رشته داوطلبان باید نسبت به پرداخت شهریه دانشگاه آزاد پزشکی از طریق کنکور سراسری اقدام کنند. در واقع هزینه ای به عنوان شهریه دانشگاه آزاد پزشکی بدون کنکور وجود ندارد و تنها برای رشته پزشکی با کنکور شهریه دریافت می شود.

تجمع دانشجویان

عده‌ای از دانشجویان واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید اعتراض داشتند و  با برگزاری تجمعی محدود در این واحد اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند.

به دنبال تجمع دانشجویان، رئیس واحد علوم پزشکی دانشگاه در جمع معترضین حضور یافت و با چند تن از آنها به نمایندگی سایر دانشجویان جلسه گذاشت.

به گفته دانشجویان شهریه رشته‌های علوم پزشکی با شروع ترم جدید با افزایش سه برابری مواجه بوده و آنها خواستار تغییر سیاستهای دانشگاه آزاد و بازنگری در این تصمیم هستند.

افزایش شهریه این واحد دانشگاهی در حالی است که بر اساس قانون سقف افزایش شهریه در دانشگاه آزاد به میزان ۲۵ درصد است.

محمد قربانی گلشن آباد سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با ورودی های جدید رشته پزشکی دانشگاه آزاد اظهار کرد: تا به امروز بیش از ۷۰ درصد دانشجویان شهریه خود را پرداخت کرده و مراحل ثبت‌نام نهایی را انجام داده‌اند. حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد دیگر نیز در حال بارگذاری مدارک خود هستند. تنها ۵ تا ۶ درصد از دانشجویان به شرایط شهریه اعتراض دارند.

وی عنوان کرد: برخی دانشجویان مطرح کرده‌اند که اگر از میزان شهریه آگاه بودند، شاید دانشگاه محل زندگی خود را انتخاب می‌کردند. به دانشجویان اطلاع‌رسانی کاملی صورت گرفته و آن‌ها از این موضوع آگاه بودند.

قربانی همچنین اضافه کرد: بعد از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش، دانشجویان می‌توانند بر اساس آیین‌نامه‌های این سازمان، درخواست جابه‌جایی به دانشگاه دیگر را ارائه کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: به محض انتشار کارنامه نهایی از سوی سازمان سنجش، دانشجویان می‌توانند درخواست جابه‌جایی خود را ثبت کنند. برای مثال، دانشجویی که در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران پذیرفته شده اما در تبریز یا ارومیه هم قبولی دارد، می‌تواند طبق قوانین به دانشگاه دیگری منتقل شود. به‌ویژه دانشجویانی که ساکن شهر خود هستند، می‌توانند به دانشگاه محل خود منتقل شوند، البته این روند منوط به موافقت دانشگاه مقصد و مبدأ است.

قربانی درباره برنامه‌های دانشگاه آزاد برای کاهش وابستگی به شهریه‌ها، مطرح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد از درآمدهای دانشگاه از منابع غیرشهریه‌ای تأمین می‌شود. این رقم در حال افزایش است و امید می‌رود که امسال بیش از نیمی از درآمدهای دانشگاه از طریق منابع غیرشهریه‌ای مانند فعالیت‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین شود.

وی افزود: دانشگاه در حوزه‌های نوآوری و فناوری سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی کرده است و انتظار دارد این بخش‌ها به‌سرعت رشد کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین توضیح داد: شهریه‌های اعلام شده برای دانشجویان پزشکی کمتر از هزینه‌های واقعی است. در واقع، شهریه پرداختی دانشجویان تنها نیمی از هزینه تمام‌شده تحصیل آن‌ها را پوشش می‌دهد. دانشگاه آزاد به دلیل تعهدات اجتماعی خود در حوزه آموزش پزشکی فعالیت می‌کند. به عنوان مثال، دانشگاه آزاد بیش از یک‌چهارم آموزش پزشکی در تهران را بر عهده دارد و در تربیت ۴۰ درصد پرستاران کشور نقش ایفا می‌کند. هزینه‌های تحصیل دانشجویان از منابع غیرشهریه‌ای تأمین می‌شود.

قربانی همچنین تاکید کرد: اعداد ارائه‌شده در خصوص هزینه‌های تحصیل توسط سازمان‌های مختلف مانند وزارت علوم و وزارت بهداشت بالاتر از رقم فعلی است و دانشگاه آزاد در تلاش است تا بخشی از این هزینه‌ها را از طریق منابع درآمدی غیرشهریه‌ای تأمین کند.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برگزاری آیین استقبال از نو دانشجو معلمان پردیس فاطمه الزهرا (س) اهواز
اولین خروجی نامدار پرسپولیس در نیم فصل؛قلم قرمز گاریدو روی نام بمب سابق
ادعای عجیب رسایی؛ پزشکیان گفت که ظریف بیرون مانده بود، اپوزسیون ما می‌شد و...
شکار ۱۷ تانک مرکاوا رژیم صهیونیستی
برگزاری راهپیمایی در محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه‌های خشم
ناوچه آلمان یک پهپاد را در سواحل لبنان ساقط کرد
کشف اولین دوپاهای روی زمین!
جشن عقد در ارتفاعات تهران
مقام سعودی: با ایران هماهنگیم
جنجال درباره سرکشی به حساب های مردم
پاسخ صحیح به ایران حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی آن است
خطر! ؛ فرونشست‌ زمین در فاصله ۱۰ متری نقش رستم
ماجرای درگیری فیزیکی ماموران ارشاد با عوامل کنسرت یگانه
واکنش تند فاطمه مهاجرانی به بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر ایران
عفیف یا خفیف؟
رونمایی از شهاب‌سنگ ۱۰۰ کیلویی در برج آزادی تهران
دشمن روی نیمکت سه‌شیرها
کشف ابعاد نفوذ اطلاعاتی اسرائیل به حزب‌الله
دستگیری ۳ فروشنده مواد مخدر در فضای مجازی
حساب بازکردن اینزاگی روی طارمی
نخستین محله‌ زرتشتی‌نشین تهران کجاست؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top